fbpx
dievča v benátkach
EURÓPA, TALIANSKO

Predĺžený víkend v Benátkach

Benátky patria medzi turisticky najviac navštevované mestá a nie je to náhoda. Držia si svoju jedinečnosť minimálne v tom, že sú postavené na vode. Vždy som ich chcela navštíviť ale to, že sa k tomu dostanem už tento rok bolo trochu  nečakané. Spolu s bratmi som ich zvolila ako miesto, kam vezmeme našu maminu na predĺžený víkend. Bol to darček k jej narodeninám a spätne môžem zhodnotiť, že to bol naozaj vydarený výlet. Postaralo sa o to hlavne azúrové nebíčko a príjemné teplo, ktoré nám objavovanie kúzla Benátok iba spríjemnilo.
Benátky sú naozaj romantické mesto, plné úzkych uličiek, kanálov a krásnych domčekov, medzi ktorými sa môžete donekonečna potulovať. Už teraz viem, že sa tu raz veľmi rada vrátim a kto ste tu ešte neboli, zapíšte si toto miesto na váš zoznam budúcich ciest.

KUPOVANIE LETENIEK

Bolo pár dní pred Vianocami, keď som s bratmi vymýšľala darček na maminine narodeniny. Vedela som, že keď s ňou pôjdeme niekam na výlet, bude to pre ňu ten najkrajší dar a tak aj bolo. Tomu, ale predchádzala vtipná príhoda o výbere destinácie a kupovaní letenky.

Do konverzácie s bratmi som posielala akčné letenky do viacerých destinácií a potom som im poslala poslednú otázku: ” Tak kupujeme mamine tú letenku do Benátok?”. V správe sa mi zrazu ukázalo, že si to mamina práve prečítala a netrvalo dlho, kým mi došlo, že som to poslala do zlej konverzačnej skupiny a pokazila tým celé pripravované prekvapenie. Aspoň sme sa na tom ale zasmiali a mamina nám mohla potvrdiť finálnu destináciu ešte predtým, než sme kúpili letenky.

Čo sa týka leteniek, tak tie sme kupovali za naozaj super cenu (30€ spiatočne) a ako letisko sme zvolili Krakow, pretože ho máme z Oravy najbližšie.

TIP! –> Ak by ste plánovali ísť na krakowské letisko autom, mám pre vás super tip, kde ho zaparkovať. Stačí keď sa vyhnete parkovaciemu domu priamo pri letisku a auto necháte na parkovisku Balice ParkujGo. Nachádza sa iba 1 Km od letiska, na ktoré vás zadarmo odvezú, aj vás odtiaľ vyzdvihnú.
Pre porovnanie, cena za 4 dni parkovania v parkovacom dome na letisku je 80 PLN (18.5€), zatiaľ, čo na parkovisku ParkujGo je 35 PLN (8€).

ryanair lietadlo
Po dlhej dobe let s lietadlom Ryanair, ktorý však bol úplne v pohode.

UBYTOVANIE

Zistila som, že keď idete do Benátok máte akoby dve možnosti, kde si hľadať ubytovanie. Buď zvolíte ubytovanie priamo v Benátkach, ktoré je samozrejme drahšie alebo si ho nájdete na pevnine v tzv. “Mestre”, či na okolitých ostrovoch a za lepšiu cenu. Osobne som hľadala ubytovanie naozaj dlho a bolo to hlavne kvôli tomu, že som nevedela, či si máme radšej priplatiť drahšie ubytovanie a byť priamo v Benátkach, alebo sa ubytovať v Mestre a do Benátok dochádzať vlakom. Nakoniec som sa poradila s ľuďmi, čo už v Benátkach boli a každý mi doporučil bývať radšej priamo v Benátkach.

Dnes môžem povrdiť, že je to tá najlepšia voľba. Nemusíte riešiť kedy vám ide posledný vlak na pevninu, či loď na susedný ostrov a môžete si tak vychutnávať Benátky plnými dúškami od rána do večera.

CASA GIULIA

My sme zvolili ubytovanie cez booking.com v Casa Giulia. Nebol to žiaden hotel, ale autentický malý taliansky bytík, z ktorého sme boli úplne nadšení. Strávili sme tu 3 noci, za ktoré sme zaplatili 344€ pre 3 osoby, ale oproti iným ubytovaniam v Benátkach to bola stále dobrá cena.

domy v benatkach
Takáto krásna ulička viedla k našemu ubytovaniu
booking hodnotenie casa giulia
Casa Giulia a jej výborné hodnotenie na booking.com

KEDY SME TAM BOLI

Pre návštevu Benátok sme zvolili jarný termín v druhej polovici apríla a keďže nám vyšlo nádherné slnečné počasie, môžem len povedať, že sme nemohli zvoliť lepšie. Určite tam bolo menej turistov, ako býva v lete a aj keď bolo poriadne teplo, stále to neboli letné tropické teploty.

SMRADĽAVÉ BENÁTKY?

Po návrate sa ma veľa ľudí pýtalo na to, či v Benátkach smrdelo a mňa táto otázka vždy prekvapila. Benátky majú možno povesť toho, že tam kvôli kanálom smrdí, ale my sme sa s tým vôbec nestretli. Určite môže mať vplyv počasie, aj obdobie v roku a to isté platí o množstve turistov. Pri hlavných pamiatkách ako je bazilika Sv. Marka, či na námestie Sv. Marka boli davy, ktorými sme sa museli predierať, ale verím, že to bolo stále lepšie oproti tomu, aké to tam musí byť v lete. Preto ak môžete plánujte si výlet na jar.

CELÉ MESTO NA VODE

Čo je však na Benátkach najviac fascinujúce je fakt, že celé mesto je na vode a naozaj aj polícia, či zdravotníctvo tu funguje iba na loďkách, takže autá tu vôbec nehľadajte. Pokiaľ chcete taxík stopnete si lodný taxík alebo drahú gondolu. Ak si ránu privstanete a prejdete si uličky ešte bez turistov, všimnete si, že kanále sú plné lodí, ktoré zásobujú miestne reštaurácie, obchody, či hotely.

Od začiatku, čo sme tam prišli ma však zaujímalo, ako toto mesto vzniklo a tak som zisťovala informácie, o ktoré sa s vami rada podelím. Už okolo roku 500 nášho letopočtu vynaliezaví Benátčania využili bahenité ostrovčeky najskôr ako záchranu pred barbarmi a keď pochopili ich výhodnú polohu, začali tu budovať mesto. Dnes stoja v podstate celé Benátky na drevených stĺpoch, ktoré sú nahusto zabité do zeme a vďaka bahnu, bez prístupu kyslíku, či baktérií odolávajú rozkladu.

Bohužiaľ Benátky sa za posledné roky stretávajú kvôli globálnemu otepľovaniu buď s pravidelnými záplavami, počas ktorých sa jazdí na gondole aj na námestí svätého Marka alebo so suchom, kedy sú kanále takmer bez vody. Okrem toho sú benátčania postupne vytlačovaný turistami a čítala som, že kvôli rozšíreniu prenájmu bytov cez Airbnb je pre miestnych obyvateľov ťažké nájsť si tu dlhodobý podnájom. No a povedzme si rovno, že ísť do práce preplnenými ulicami, či loďami musí byť tiež pekne otravné.

Benátky sanitka
Aj sanitka je v Benátkach iba na vode.

CESTOPIS

Bola streda 18. apríla, keď naša trojčlenná posádka výletu – mamina, bráško a ja vstúpila do budovy krakowského letiska. Čakal nás odtiaľto krátky let do Benátok (1.5 hodiny) a maminina radosť z celej cesty bola hrozne nákazlivá, takže v našej malej skupinke panovala výborná nálada.
Po 16:00 sme pristáli na letisku Treviso v Taliansku, ktoré je od Benátok vzdialenejšie, než letisko Marco Polo, ale našla som perfektný blog dobenatek.cz, kde je tá cesta z letiska do centra Benátok tak dopodrobna popísaná, že trafiť nebol žiaden problém.

alpy letecky pohlad
Pohľad na Alpy z výšky je na nezaplatenie.

V Benátkach sme vystúpili na vlakovej stanici Santa Lucia, odkiaľ sme to mali na naše ubytovanie iba 10 minút peši. V deň príletu sme toho už veľa nestihli, ale rýchlo sme si Benátky zamilovali. Stačilo trochu prechádzky miestnymi uličkami a výborná pizza na večeru. Zvyšok energie sme si šetrili na druhý deň, pretože sme mali v pláne prechodiť Benátky skrz na skrz.

venezia santa lucia
Maminka na vlakovej stanici Santa Lucia

BUONGIORNO VENEZIA!

Budíček na 5:00 a vstávanie na východ slnka. Taký bol začiatok nášho krásneho dňa. Nasledovala príprava kávičky v pressovaru v našej malej kuchynke, raňajky, ktoré sme si stihli kúpiť ešte večer a zbaliť nabité foťáky a mobily. Boli sme pripravení vyraziť do ulíc.

Hneď na začiatok zmienim, že sme v tento prvý deň ani raz nevyužili hromadnú dopravu v podobe loďky. Z ubytovania sme to mali na hlavné námestie svätého Marka príjemnú polhodinku peši a loďou by to trvalo približne rovnakú dobu. Nekupovali sme si ani žiadne turistické pasy na vstupy, naopak chceli sme si v kľude pochodiť mesto, nasať miestnu atmosféru a myslím, že sa nám to naozaj podarilo!

mapa benatok
Cesta z ubytovania na námestie svätého Marka

Cesta z ubytovania na námestie svätého Marka nemohla byť krajšia. Úzke uličky striedali ešte užšie a v niektorých sme museli ísť do konca za sebou, inak by sme nimi neprešli. Užívali sme si rannú rozospalosť Benátok a keďže sme dorazili na námestie pomerne skoro, videli sme ten rozdiel v počte turistov doobeda a poobede.

Zase neviem čím to je, ale veľa ľudí si myslí, že v Benátkach nie sú žiadne chodníky a cesty, takže všade kam sa chcete dopraviť musíte použiť loď. Na nasledujúcich fotkách vás presvedčím, že to nie je pravda. Sú tu stovky mostov a dlhé kilometre chodníkov, ktorými sa dostanete do ktoréhokoľvek kúta Benátok bez toho, aby ste museli použiť loď. A, že sa jedná o krásnu prechádzku mestom, o tom vôbec nepochybujte.

typické talianske domčeky
Typické talianske domčeky
kanale v benatkach
No nie je to nádhera? takéto kúzelné miesta sú v Benátkach na každom rohu.
Odparkovať svoju loďku a vybehnúť do svojho domčeka, to je krása.
chram benatky
Miestami to tu pripomínalo Rím.
benátske uličky
Niekedy boli tie uličky ešte užšie, než táto.
mamina a brat v benatkach
Moji dvaja turisti.
benatky, kanale
Gondoly boli na každom rohu.
Benátske uličky
Rozkvitnuté, jarné Benátky

NÁMESTIE A BAZILIKA SV. MARKA

Prvá fotka námestia sv. Marka vznikla ešte ráno, preto je námestie pomerne prázdne, keď sa tu však vrátime v sobotu poobede, tak tu vládne úplne iná atmosféra. V okolí baziliky aj zvonice Campanile sa tvoria dlhé rady turistov posúvajúcich sa slimačím tempom ku vstupu. A to tu ešte nie je hlavná turistická sezóna…

Veľmi dlho sa tu nezdržujeme a radšej volíme posedenie na schodíkoch pri mori, kde môžeme pozorovať lode a gondoly. Potom pokračujeme k slávnemu mostu Ponte di rialto za občasného zastavenia na zmrzlinu, či rýchle espresso. Nechávame sa unášať davom a popri tom pozorujeme výklady obchodov.

TIP! Vstup do baziliky svätého Marka je zdarma ale za vstup do múzea sa platí 5€.

Námestie svätého Marka
Ranné námestie svätého Marka
Bazilika svätého Marka
muž a dóžecí palac
Bráško a v pozadí dóžecí palác
dóžecí palác
Dóžecí palác

ZVONICA – CAMPANILE DI SAN MARCO

Známa zvonica Campanile di San Marco je takmer 100 metrov vysoká veža, ktorá sa nachádza hneď pri slávnej bazilike a oplatí sa navštíviť už len kvôli krásnemu výhľadu a pohľadu na celé Benátky. Na iných blogoch som čítala doporučenia, že je lepšie navštíviť vežičku na susednom ostrove San Giorgio Maggiore už len kvôli vstupu zadarmo a menším radám turistov, ale keďže sme tam prišli až po záverečnej hodine, vystála som si na druhý deň radu na vežu Campanile.

Cena za vstup: 8€

Zvonica Campanile di San Marco
žena drží zvonicu campanile di san marco
A mám ju!
Pohľad na Benátky z hora.
Pohľad na Benátky zhora.
Bazilika svätého Marka zhora.
Strecha baziliky svätého Marka, trochu iný pohľad, než zdola.

ZNÁMY MOST – PONTE DI RIALTO

Keď kráčate po moste Ponte di rialto, ani si neuvedomíte, že ste na moste, pretože to je taká ulička plná obchodíkov. Tým, že je to najslavnejší most v Benátkach, tak tu samozrejme natrafíte aj na húfy turistov, ale dá sa nimi predrať až k zábradliu a vidieť celý veľký kanál, “Canal Grande”.

ponte di rialto
Ponte di rialto plný turistov
ponte di rialto, benatky
A krásny výhľad z tohto mostu
riasy na schodoch, benatky
Tak trochu zelené Benátky.

TRAVELISMUS OSUŠKA

Na cestách ma ako vždy sprevádzala aj moja Travelismus osuška. Jednu si zobrala aj mamka a bráško a neplatili sme vďaka tomu poplatok za požičanie uterákov na ubytovaní. Keďže zaberá v kufri minimum miesta, ani sme nepostrehli, že ju tam máme. 🙂 Ak chcete takúto šikovnú cestovateľskú osušku aj vy, navštívte môj eshop.

Travelismus osuška v Benátkach

ZÁPAD SLNKA V BENÁTKACH

Nie len východ slnka, ale aj jeho západ bol v Benátkach silným zážitkom a najlepšie ho uvidíte, keď zájdete na úplný okraj mestečka. Pre istotu tu pridávam aj mapku Benátok s vyznačeným miestom, z ktorého je vidieť západ slnka najlepšie.

Západ slnka v Benátkach
Kráčame slniečku naproti.
dievča a západ slnka v Benátkach.
Jeden z tých krásnych momentov. Ďakujem zaň.
západ slnka v Benátkach
Už zapadlo a obloha je naďalej krásna.
mapa benátok
Kde pozorovať krásny západ slnka v Benátkach? Naše miesto som vyznačila červenou bodkou na mape.

JAZDA NA GONDOLE

Jazda na gondole je pre niekoho sen, pre mňa turistická pasca. Možno si poviete, že keď už niekto meria cestu do Benátok, jazda na gondole je niečo, čo musí jednoznačne absolvovať, ale ja si to nemyslím. Cena za 30 minút jazdy sa pohybuje okolo 60-100€ a jediné riešenie ako sa z tej sumy nezblániť je pozbierať sa na skupinu 6 ľudí, čo je maximum pre jednu gondolu.  Osobne som však tie peniaze radšej utratila za dobrú večeru, či obed.

Aj tak sme si jazdu nielen po kanáloch, ale aj okolitých ostrovoch užili do sýtosti a to na loďkách miestnej hromadnej dopravy tzv. vaporeto. Cena za lístok na jeden deň bola 20€.

gondolier v benatkach
Gondoliér sa pripravuje do služby

UNO SPRITZ, PER FAVORE!

Na záver si nechávam kapitolu spritz v Benátkach. Keďže tento nápoj pochádza z Talianska a v lete vie príjemne osviežiť, občas sme si ho dopriali. Prekvapivo ho tu kúpite za lepšiu cenu, než u nás, pretože tu stojí 2.50€ – 3.00€.

Na nielen výborný aperol spritz, ale aj chutné tapas vám doporučujem navštíviť podnik HOSTARIA VECIA BIAVAROL. Je úplne maličký, ale medzi miestnymi veľmi obľúbený. V piatok večer tam hráva aj kapela a vládla tam skvelá atmosféra.

žena s aperolom sedi pri vode
Mamina si užíva Benátsku pohodičku
zena s aperolom v podniku Hostaria Vecia Biavarol
Aperol v podniku Hostaria Vecia Biavarol

Dúfam, že sa vám tento prvý článok o Benátkach páčil a motivoval vás k ich návšteve. V tom ďalšom sa s vami podelím o zážitky z okolitých ostrovov Burano, Murano a Lido. A ak máte nejaké otázky k Benátkach kľudne ich napíšte dolu pod článok do komentárov.