fbpx
Top
  >  EURÓPA   >  BUDAPEST   >  Cesta do Ázie začína v Budapešti

Do hlavného mesta Maďarska prichádzame 12. júla a začíname tu našu trojtýždňovú cestu do Ázie. Podarilo sa nám s priateľom kúpiť letenky do Kuala Lumpur za výhodnú cenu s tým, že bol odlet z Budapešti. Rozhodli sme sa, že to využijeme a strávime tu jeden deň navyše, aby sme si toto známe mesto, považované tiež za “Paríž východu” trošku prezreli.
Musím potvrdiť, že jeden deň na Budapešť je žalostne málo. Pokiaľ ale chcete stihnúť aspoň pár hlavných pamiatok a užiť si trošku miestnej atmosféry môže Vám stačiť aj pár hodín.

ZAČÍNAME
Keďže bývame v Prahe do Budapešti nás čaká dlhá cesta, ktorej sa nevyhneme. Volíme teda žltý autobus Student Agency, kde nás spiatočný lístok stojí 31 € a po nesprávnom rozhodnutí zbaliť sa do jedného kufra a dvoch malých ruksakov, vyrážame skoro ráno na našu dlhú cestu. Do Budapešti nám cesta ubieha rýchlo a jediné čo nám vadí je, že počas cesty nie je žiadna pauza.
Po 7-mich hodinách prichádzame za krásneho počasia na zastávku Népliget v Budapešti a ako prvé si kupujeme 24-hodinový lístok na metro (1600HUF/5€).

Zabudli sme si na internete pozrieť cestu do hostela a tak iba dúfame, že nás v metre ochotní ľudia správne navedú. Čiastočne sa im to podarilo, ale po chvíli blúdime a ocitáme sa v bočnej uličke, kde objavujeme reštauráciu s malou teráskou. Rozhodli sme sa, že aj napriek tomu, že sme ešte nenašli náš hostel, je čas na obed. Počasie je ako vymaľované, krásne svieti slnko a my si pochutnávame na grilovanom špíze. K tomu maďarské pivo Laško a ochotný maďarský pár, ktorý nám na internete hľadá cestu k hostelu.

Booking.com

Veľká tržná hala

Vďaka ich ochote a internetu nachádzame BMF hostel veľmi rýchlo. Dlho sa tam nezdržujeme a ponáhľame sa aspoň na pár hodín preskúmať Budapešť. Pôvodne som myslela, že by sme mohli stihnúť aj návštevu známych kúpeľov Széchenyi, ale nie je na to čas. Nabudúce. Nasadáme na autobus smerom do centra a vystupujeme blízko Great Market Hall (Veľkej tržnej haly). Je nedeľa, takže hala je zamknutá, ale aspoň nakukujeme cez okienko.

DCIM100GOPROG0020595.

Pri Dunaji

Pokračujeme prechádzkou popri Dunaji a za cieľový bod si dávame Reťazový most-Széchenyi Lánchíd, ktorý je známy tým, že spája dve časti mesta – Budín a Pešť. Prechádzame cez neho na druhú stranu a ocitáme sa v časti Budín. Je tam kopec Buda, na ktorom sa nachádza Budínsky hrad-Budavári palota. Pokiaľ by sa nám na kopec nechcelo ísť peši, je tam možnosť využiť zubačku “Sikló” s ktorou by sme boli hore za 2 minúty. Nechceme ale platiť 1200 HUF/3.80 € za cestu a preto volíme prechádzku. Musíme spokojne konštatovať, že výstup na kopec Buda rozhodne stojí za to, pretože aj keď máme málo času, ten výhľad je krásny!

V pozadí kopec Buda a zubačka “Sikló”

[supsystic-gallery id=7 position=center]

Prechádzame okolie Budínskeho hradu, a postupne sa presúvame k Rybárskej bašte – Halászbástya, ktorá je odtiaľto vzdialená iba pár krokov. Prichádzame k nej zospodu a kocháme sa pohľadom. Postavená je na hradných hradbách z bieleho pieskovca a celá stavba je posiatá neogotickými prvkami. Stúpame hore schodmi a ocitáme sa na malom námestí, kde sa nachádza socha Sv. Štefána a krásny kostol Sv. Matyáša. Hore sa nachádza aj reštaurácia, kde je možnosť dať si kávu alebo obed a vychutnávať si počas toho pohľad na Budapešť. Ceny sú tu ale pomerne vysoké a preto volíme kávu v centre. Vraciame sa teda pomaly do časti Pešť.

Chvíľu sa túlame po námestiach a uličkách časti Pešť, ktoré sú plné obchodov, reštaurácii či kaviarní. Prekvapuje ma, že skoro u každej reštaurácie stojí hosteska, ktorá pozýva turistov na jedlo. Doteraz som s tým mala skúsenosť skôr v prímorských mestách. Nakoniec si vyberáme jednu kaviareň ďalej od ostatných a sadáme si na kávu.

Nezostalo nám už veľa forintov, ale počítame s tým, že bude možnosť platiť kartou alebo eurami. Prichádza chvíľa zúčtovania, čašník nám podáva účet a oznamuje, že karty neberú, ale môžme platiť v eurách. Už pomaly prikyvujeme, keď zrazu sa od vedľajšieho stolu ozve jeden chlapík, že to za nás platí on a podáva čašníkovi forinty. Samozrejme nesúhlasíme, ale nechce ustúpiť. Vzdoruje aj návrhu, že zájdeme do najbližšieho bankomatu a peniaze mu vrátime, vraj sú to len drobné. Po krátkom rozhovore zisťujeme, že je z Fínska a v Budapešti žije už dlhší čas. Pri odchode nezostáva teda nič iné, ako pekne poďakovať, urobiť si pamätnú fotku a s úsmevom pokračovať do ulíc Budapešti. To, že sa vo svete pohybujú ešte ľudia s dobrým srdcom vie urobiť radosť.

Zvyšok dňa pokračujeme túlaním po Budapešti. Deň zakončujeme večerou a popíjaním Corony na múriku pri Dunaji. Slnko akurát zapadá za kopec Buda a my začíname cítiť predcestovnú nervozitu. Zajtra nás čaká dlhá cesta do Ázie a vzhľadom k tomu, že dymí sopka na Jáve nemáme stále istý odlet z Kuala Lumpur na Bali. Ostáva iba veriť, že všetko dobre dopadne.

fotka 9

Fotka na pamiatku

“Budapešť splnila naše očakávania a to aj napriek tomu, že sme stihli vidieť toho naozaj málo. Bol to krásny začiatok našej dlhej cesty”