fbpx
Top
  >  AFRIKA   >  Maroko 2/6 – Ait Benhadou a marocký Hollywood

Trvalo to, ale som späť s pokračovaním série článkov o Maroku. Ten dnešný bude o trochu kratší a dozviete sa v ňom o našej návšteve historického mesta Ait Benhaddou, marockom Hollywoode, plus na záver som si pripravila aj pár zaujímavostí o šoférovaní v Maroku, pretože verte mi, že ak je niečo v Maroku zaujímavé, tak je to šoférovanie v miestnej doprave.

Prečítaj si prvý článok zo série Maroko 1/6 –> “Návšteva pobrežia, aj kozy na strome.”

AIT BENHADDOU

Ait Benhadou tvorí niekoľko hlinených domčekov a hradieb, ktoré stoja nad skalou a malou riekov. Už len na pohľad vám bude jasné, že stavebným materiálom je hlina (červený íl) a slama. Práve vďaka svojej jedinečnosti patrí táto pevnosť už viac ako 30 rokov medzi svetové dedičstvo UNESCO a tak sme si nemohli nechať ujsť jeho návštevu. V súčastnosti v tomto mestečku žijú už iba štyri rodiny, ktoré vám tu s veľkou pravdepodobnosťou budú predávať suveníry.

Ait Benhaddou je ale tiež prezývaný ako “Hollywood v púšti”. Schádzajú sa tu filmári z celého sveta a natočilo sa tu už niekoľko známych historických filmov, ako napríklad: Gladiátor, Múmia, či obľúbené Game of Thrones. My sme na hercov, či filmový štáb síce priamo nenatrafili, ale turistov tu bolo neúrekom.

Časté filmové natáčanie má pre mesto samozrejme svoje výhody, dodáva mu popularite a udržuje ho v dobrom stave, pretože nie raz sú budovy, či hradby kvôli filmom opravované.

Ait Benhaddou

Tak toto je to slavné Ait Benhaddou.

Ait benhaddou v Maroku

Hradby sú postavené z červenej hliny a slamy

žena a v pozadí mesto ait benhaddou

Vyšli sme až úplne na vrchol a Ait Benhaddou leží rovno za mnou.

žena stojí v meste Ait Benhaddou

Ako vidíte hlinené je v tom meste naozaj všetko a tak sa mi zdá, že na tej fotke mám ešte aj ja červenkastý odtieň.

KDE SA NACHÁDZA AIT BENHADDOU?

Google mapa maroka

Ait Benhaddou sa nachádza cca 4 hodiny autom od mesta Marakéš. My sme tu cestovali z Agadiru a aby naša cesta nebola príliš dlhá urobili sme si zastávku v meste Taroudant, ktoré nás príjemne prekvapilo. O tom ale neskôr.
Ait Benhaddou teda môžete navštíviť buď v rámci jednodenného výletu z Marakéšu alebo ak budete robiť roadtrip po celom Maroku rovnako ako my, môže to byť jedna z vašich zastávok. Okrem prehliadky mesta tu není nič kvôli čomu by ste tu mali zostávať na dlhšie, preto na to myslite pri vašom plánovaní.

dromedáre na ceste v Maroku

Úsmev prosím… alebo keď vám skrížia cestu dromedáre.

MAROCKÝ HOLLYWOOD

Keď som už zmienila ten “Hollywood v púšti” kúsok od Ait Benhaddou nájdete filmové štúdia Atlas. Konkrétne sú vzdialené cca 5 km od mesta Ourzazate a môžete si tu zaplatiť krátku prehliadku so sprievodcom. My sa tu prišli pozrieť ku vstupnej bráne, ale akurát začínalo pršať a vypadalo to tam ako mesto duchov. Recenzie na stránke tripadvisor.sk nás tiež úplne nepresvedčili a tak sme sa rozhodli pokračovať radšej na obed do mesta Ourzazate.
Ak by ste veľký milovník starovekých filmov a chcete naživo vidieť veľké kulisy, ktoré tu postavili počas natáčania, tak sa tu zastavte.  Nájdete tu napr. kulisy z filmu Asterix a Obelix alebo Game of Thrones. Samozrejme zážitok, aký vám dá návšteva amerických Universal studios od toho neočakávajte.
Reálne fotky aj recenzie na filmové štúdio Atlas nájdete TU.

žena stojí vedľa auta Dacia Logan

Občas to na cestách vyzeralo takto. Len my, naša Dacia a príroda v Maroku.

TIP –> zastavte sa cestou sem v mestečku Taroudant

Keďže sme vyrazili z Agadiru až poobede a cesta do samotného Ait Benhaddou ukazovala 4,5 hodiny, rozhodli sme sa urobiť si zastávku v meste Taroudant, ktoré je známe svojimi peknými hradbami. A bolo to správne rozhodnutie.
Počet turistov, ktorých sme v celom meste stretli by sme pomaly spočítali na prstoch jednej ruky. O to viac bola návšteva autentická a veľmi sa nám tu páčiilo.

Náš celkový dojem umocnilo krásne ubytovanie “Riad Taroudant”, ktoré je pomerne nové. Všetko bolo krásne čisté a v cene boli aj výborné raňajky, ktoré servírovali na strešnej terase. Hneď na privítanie sme dostali výborný marocký čaj a syn majiteľa sa ponúkol, že nás prevedie po meste.

Hradby v meste Taroudant

marocký čaj

Typický marocký čaj. Hneď by som si ho dala.

riad taroudant

Riady sú typické tým, že majú uprostred budovy krásnu záhradu alebo bazén.

Najskôr sme zašli na hlavné námeste, kde sme si dali večeru na namestí “place Assarag”. Ja som vyskúšala zeleninový kuskus a Honza mal brochette – kuracie mäso napichnuté na ihlici a grilované na drevenom uhlí. Trochu som mu ho závidela a pravidela ujedala.
Páči sa mi, že v Maroku k jedlám automaticky podávajú čaj a marocký šalát.

Čo je v Maroku zaujímavé a čo som si nemohla nevšimnúť je fakt, že v kaviarňach väčšinou posedávajú iba chlapy. Ženy sú zrejme doma a starajú sa o deti. Náš sprievodca mestom nám toho veľa narozprával a jedna zo zaujímavostí bola, že v meste Taroudant ženy nosia modré šaty, pretože sa tu narodili. A vraj každé mesto malo kedysi svoju farbu, ktorými sa ženy odlišovali, ale dnes to už neplatí.

Po večeri sme zašli ešte do “Berber house”, kde bol jeden starší pán, ktorý tam predával koberce. Bol hrozne sympatický a vedel dobre anglicky. Ako skúsený obchodník sa nám snažil predať nomádsky koberec za 350 €, o ktorý sme ale záujem naozaj nemali. V každom prípade to bol super zážitok. Deň sme zakončili prechádzkou cez arabský market a posedním na terase pred izbou.

Berber shop v maroku

Nakupovanie koberca v berber obchode bolo neúspešné, ale pán bol zlatý.

Ráno nám boli odmenou výborné raňajky na streche nášho ubytovania. Niežeby boli niečím výnimočné, pretože pre mňa boli každé raňajky v Maroku zážitok a vždy som sa na ne veľmi tešila. Podával sa arabský chlieb, ich typické palacinky, maslo, džem, medík, káva alebo marocký čaj. Vždy bol plný stôl dobrôt a tak sme raňajkovali väčšinou aspoň polhodiny.

muž nalieva čaj v maroku

Naše raňajky na streche ubytovania a Honza precvičuje techniku lianie čaju pekne z výšky.

žena sedí pri bazéne v riade

Ubytovanie riad Taroudant doporučujem všetkymi desiatimi.

Čo by ste mali vedieť o šoférovaní v Maroku

Úplne na záver som si pre vás pripravila pár slov o šoférovaní v Maroku a jeho cestách. Cestovanie po Maroku je hlavne dobrodružné, nezabudnuteľné a preto i dnes spomínam na tento roadtrip ako na jeden z najlepších cestovateľských zážitkov.

Keď to zhrniem v skratke, tak šoférovanie v mestách je jedno veľké šialenstvo, kedy neviete, či vám do cesty skočí motorka, chodec alebo cyklista. Najväčšou výzvou je samozrejme Marakéš. Máme za sebou niekoľko stoviek kilometrov na ázijských cestách, takže takto šialená doprava nebola pre nás takým prekvapením, ale predsa len to bol iný zážitok tým, že sme boli v aute, zatiaľ, čo v Ázii sme tú dopravu zažívali na motorke.

Na druhú stranu bolo cestovanie mimo mestá pekným zážitkom. Cesty boli niekde dosť prázdne a vždy bolo na čo pozerať. Krásne výhľady, meniaca sa príroda a občas nám ju teda skrížilo aj stádo dromedárov.

Tým, že sme prešli viac ako 2700 km po marockých cestách zažili sme vyprahlý juh Maroka aj krásne zelený sever, kedy sme mali pocit, že sme zrazu v úplne inej krajine a keď sme prechádzali stredom krajiny zažili sme dokonca sneženie.

Rady na záver:

• Kvôli bezpečnosti nešoférujte v noci – je tu riziko, že vám vbehne do cesty neosvetlený človek alebo zviera.
  • Auto si rezervujte vopred online a radšej niekoľko týždňov pred. My sme využili spoločnosť Medloc.
  • Aby ste si mohli požičať v Maroku auto musíte mať nad 25 rokov
  • Bude vám stačiť európsky vodičák
  • Vopred sa platí obvykle vratná kaucia. Naša bola 1000€.
  • V Maroku si dávajte pozor na rýchlosť – často ju merajú a chytajú hlavne turistov. Aj nám sa jedna za 150 MAD/14€ ušla. Horšie je, že sme často nevideli nejakú značku a nevedeli sme akou rýchlosťou máme správe ísť.
  • Pre predstavu koľko nás stál benzín, tak v Spendee aplikaci do ktorej si na cestách zapisujeme výdaje mám poznačenéza 50l sme dali 580 MAD/54€ –> 1,08€/ 1 liter
žena stojí na ceste v Maroku.

Pokus o výskok, ktorý nevyšiel. Všimnite si ale tú cestu, ktorá bola iba pre nás a krásnu prírodu. To vás čaká v Maroku.

Ďalšie pokračovanie série článkov o Maroku bude o skalnatom údolí Togha Gorge a návšteve Sahary. Stay tuned! 🙂