fbpx
Top
  >  ÁZIA   >  Ostrov s bielym pieskom na juhu Kambodže

Nie je to tak dávno, čo sme sa vrátili z našej 2 mesačnej cesty po Ázii.  Spomienky na krásne miesta ešte vôbec nevychladli a práve preto bude tento článok o nádhernom ostrove Koh Rong, ktorý sa nachádza na juhu Kambodže a to iba necelú hodinu cesty loďou z mesta Sihanoukville.

Aj keď má tento ostrov pomerne ďaleko od typickej Kambodže, poriadne si tu oddýchnete a pokiaľ milujete nočný život tak sa aj zabavíte. Mne zostali v pamäti hlavne krásne pláže s bielym pieskom, priezračná voda a bohatý výber podnikov. Páčilo sa nám tu tak veľmi, že sme tu namiesto 3 nocí zostali až 6. A to už o niešom svedčí. 🙂

Takto nás privítal ostrov Koh Rong

MESTO SIHANOUKVILLE

Hneď po prílete do hlavného mesta Kambodže – Phnom Penh sme sa presunuli do južného mesta Sihanoukville, ktorý má tiež niekoľko pekných pláží, ale nestrávili sme tu dlhú dobu. Prišli sme tu večer, vyspali sme a hneď doobeda sme išli loďou na ostrov Koh Rong. Celú dopravu po Kambodži sme riešili až na mieste. Objavila som túto super stránku www.bookmebus.com, cez ktorú si môžete nie len ľahko vyhľadať dopravu, ale lístky si tu môžete aj online zaplatiť.
Pozor treba dávať iba na to, akou spoločnosťou cestujete. Po prečítaní niekoľkých blogov, sme sa na cestu z Phnom Penh do Sihanoukville rozhodli pre spoločnosť Mekong Express. Cesta bola v pohode, trvala zhruba 5 hodín s jednou prestávkou a išli sme minivanom.

Na tú jednu noc sme si našli to najlacnejšie ubytovanie s dobrým hodnotením Jonat Guesthouse, kde nás noc pred 2 osoby stála iba 8$. Vlastní ho ruský starší pár a od pláže je vzdialený zhruba 2 km. Potom, čo nás vyhodil minivan pri kancelárii Mekong Express sme k ubytovaniu išli peši.

Bol to celkovo náročný večer, pretože sme boli veľmi unavení a hrozne hladní. Bohužiaľ po okolí nášho ubytovania nebolo nič otvorené, predsa len bolo skoro 22.00. Našej psychike neprispel ani obrovský potkan, ktorý vyskočil zo smetného koša kúsok od nás, zatiaľ čo sme boli na ulici. Po tomto zážitku sme zastavili prvý TUK TUK a za 3$ sme sa nechali odviesť k blízkosti pláže. Odmenou nám bola veľká pizza v krabici, ktorú sme si na poslednú chvíľu uchmatli z podniku, ktorý už už zatvárali.

V meste Sihanoukville sme nestrávili veľa času. V podstate iba jeden večer pred odchodom na ostrov Koh Rong a jedno poobedie po návráte z tohoto ostrova. Musím ale priznať, že nám to bohate stačilo. Sihanoukville je maximálne turistické miesto, hlavná pláž Serendipity beach je plná lehátok a slnečníkov (neviem, ako to je na ostatných plážach) a hrozne nám vadilo, že by sme tu nemohli používať skúter. Nie, že by sme úplne nemohli, ale skôr sme nechceli. Prečítajte si prečo.

Prečo sme nechceli jazdiť na skútri v Sihanoukville:

1.Kvôli policajtom – Policajti tu často rozdávajú turistom pokuty a dôvody sú mnohé. Môže to byť chýbajúca helma alebo fakt, že nemáte Kambodžský vodičák (my sme teda nemali platný ani ten medzinárodný nie to Kambodžský :D). Nie je ťažké si ho zariadiť, ale aj keď ho máte, čítala som, že policajti si môžu ľahko nájsť iný dôvod pre ktorý vám s radosťou vystavia neoficiálnu pokutu, ktorá poputuje rovno do ich vrecka. Vitajte vo svete korupcie!

2.Kvôli kradnutiu –  V Kambodži v mestách Phnom Penh a Sihanoukville sú časté krádeže motoriek, pričom tým zlodejom vraj často býva požičovňa v ktorej si tú motorku požičiate. Potom, čo opustíte požičovňu na motorke vás istý čas sledujú a potom vám ju ukradnú. Im to nikto nedokáže a vy tak musíte zaplatiť sumu za novú motorku (cez 800$). Nehovorím, že je to pravidlo, určite sa aj v týchto mestách nájdu požičovne, kde by požičanie malo byť bezpečné, ale jednoducho sme to nechceli riskovať.

PRÍCHOD NA OSTROV KOH RONG DEŇ PRED VIANOCAMI

V rozhodovaní, ktorou loďou pôjdeme na ostrov Koh Rong mi veľmi pomohol tento blog, ktorý ponúka úžasný prehľad nielen o doprave – www.movetocambodia.com  Nakoniec sme si vybrali pomerne novú spoločnosť G.T.V.C Speedboat, ktorá mala dobré hodnotenie iba na facebooku, ale na tripadvisore o nej nič nebolo. Spätne musím potvrdiť jej kvalitu. Z ich kancelárie v Sihanoukville nás do prístavu odviezol ich autobus a rovnako nás aj vyzdvihol po návrate z ostrova. Loď je pekná, pomerne nová a cesta trvala zhruba 45 minút. Zaujímavá bola cena lístkov:

Zatiaľ, čo cesta na ostrov Koh Rong stála – 12$
Cesta z Koh Rong do Sihanoukville stála iba – 7$

Takto vypadá loď spoločnosti G. T. V. S.

Nastupovali sme tu medzi prvými. Prekvapilo ma, že nie pre každého tu bolo miesto a ľudia, čo prišli posledný boli nútení celú cestu stáť.

Hneď ako sme vstúpili na drevené mólo v prístave Koh Toch (hlavné centrum ostrova Koh Rong) mi bolo jasné, že toto miesto je na míle vziadelené od Sihanoukville a cítila som narastajúce nadšenie, že práve tu strávime naše prvé Vianoce. 🙂

Vystúpili sme v prístave Koh Toch village.

Hneď ako sme sa ubytovali sme si zbalili uteráky a vybrali sa na miestnu pláž Koh Toch beach. Bolo tu tak krásne, že nám nechýbalo vôbec nič.

Maximálna spokojnosť 🙂

Pred jedným ubytovaním majú na pláži takéto hojdačky.

Dokonca sme sa na tú hojdačku zmestili aj dvaja.

Všetky reštaurácie a bary sa nachádzajú v okolí prístavu a väčšina z nich má stoly v piesku. Topánky tu skoro ani nepotrebujete 🙂

V okolí prístavu sú postavené aj takéto domčeky na vode.

SUPER UBYTOVANIE SAMBATH SAKSETH BUNGALOW

Výber ubytovania na tomto ostrove bol veľmi dôležitý faktor celého pobytu. Dôležitá bola pre nás poloha, aby sme neboli v odľahlej časti ostrova odrezaný od sveta a tiež kvôli tomu, aby to nebola úplná chatrč s rôznymi špárami cez ktorú by nám tam ľahko mohol preniknúť hmyz.
Ostrov Koh Rong je známy totiž tým, že je tu drahšie ubytovanie, ale cena častokrát neodpovedá kvalite. Takže by ste za rovnaké ubytovanie na pevnine zaplatili oveľa menej. Nič sa ale nedá robiť, ostrov určuje pravidlá.
Vzhľadom k tomu, že sme tu išli v období Vianoc bol výber trochu obmedzený, ale nakoniec som predsa vybrala a to Sambath Sakseth bungalow.

Prezradím vám iba, že to bola skvelá voľba. Bol tu fakt úžasný kľud a bungalow mal magickú atmosféru. O to viac nás mrzelo, keď sme museli po 3 nociach odtiaľto odísť. Ale o tom sa zmienim za chvíľu. 🙂
Kompletnú recenziu na toto ubytovanie si môžete prečítať v tomto osobitnom článku —> SAMBATH SAKSETH BUNGALOW JE OÁZA POKOJA

V našom domove 🙂

VIANOCE NA LONG BEACH

24. decembra sme sa prebudili do nádherného slnečného dňa a zašli sme si na raňajky do neďalekého hostela Natural Lounge. Tejto idylke predchádzalo moje polhodinové hľadanie poukazov na nasledujúce tri dni, ktoré sme potrebovali ukázať na raňajkách. Deň predtým mi ich majiteľ nášho ubytovania podal do ruky a ja som vôbec netušila, kde som ich dala. Nakoniec som to vzdala a išla som ho poprosiť o nové. Nepozeral sa na mňa moc dôveryhodne, ale nakoniec sa zľutoval a dal mi ich.
P.S.: Tie hľadané poukazy na raňajky som našla až po odchode z tohoto ubytovania, keď mi vypadli z pasu.

Síce nám deň začal trošku hekticky, sľubovali sme si, že si na vianoce urobíme maximálnu pohodičku a nebudeme nič robiť. Dlho nám to, ale nevydržalo pretože sme sa vybrali na najkrajšiu pláž ostrova – Long beach, ktorá je vzdialená zrhuba 7 km.

Samotná cesta na pláž nebola jednoduchá. Síce sa to nezdá, ostrov Koh Rong je pomerne veľký a okrem toho, dostať sa do jeho kútov komplikuje fakt, že na ostrove zatiaľ nie sú vybudované žiadne cesty. A práve preto bola cesta na pláž Long beach pomerne dobrodružná, pretože viedla neupravenou cestičkou cez prales a boli sme nútený zliezať aj skaly (takže naše šľapky neboli úplne ideálna obuv).

Občas sa nám stalo, že sme nevedeli, ktorým smerom sa máme vydať. Našou pomerne jedinou orientáciou bol čierny kábel, ktorý bol ťahaný pozdĺž cestičky a občas na rozcestí šľapka pribitá o kmeň stromu – proste kreatívne značenie. 😀
Spočiatku sme tu boli úplne sami, ale potom sme stretli ešte jeden pár. Na pláž sme prišli skoro po 45 minútach úplne spotení a zhodli sme sa na tom, že naspäť pôjdeme jednoznačne loďou.

Konečne prichádzame na pláž – miestny tu makajú na novom móle. Myslím, že je to otázka času a za pár rokov to tu bude rovnako rušné ako v prístave Koh Toch na opačnej strane ostrova.

Pláž bola ale tak krásna, že tá cesta strastiplná cesta za to stála.

Občas prišla nejaká loďka, aby tu vyhodila zopár turistov.

Zasnežené Vianoce to síce nie sú, ale toto miesto bolo tak dokonalé, že mi sneh ani nechýbal.

Troška panorámy.

Celé miesto bolo dokonalé- nádherný biely piesok, priezračná voda a okrem nás tu takmer nikto nebol.

Po tak náročnej ceste sme samozrejme úplne vyhladli, takže sme sa tešili až nájdeme nejakú reštauráciu a dáme si Vianočný obed. Keď sme však prešli 300 metrov a po okolí sme videli iba rozostavané plážové domčeky, ale žiaden podnik v ktorom by sme sa mohli najesť, pochopili sme, že dnes to budú asi prvé Vianoce, kedy fakt uvidíme to zlaté prasiatko. 😀

Našou malou záchranou bola nakoniec pani s chladiacim boxom v ktorom mala ľad, zopár plechoviek piva, coca coly a vody. Dali sme si teda po chladenom pivku a Honza si doprial aj instantnú kačaciu polievku. Jednoducho luxus.
Sedeli sme potom s touto pani za jediným stolom ktorý tam mala a snažila som sa od nej zistiť nejaké informácie. Anglicky vedela veľmi málo, ale dozvedeli sme sa, že je z Thajska a už rok žije na tejto strane ostrova úplne sama. Povedala nám, že najbližšia reštaurácia je nakonci tejto pláže a peši by sme tam išli možno aj 5 hodín. 😀

Na pláži sme nakoniec strávili takmer 3 hodiny, pričom väčšinu času sme boli vo vode. Síce sme sa pravidelne natierali opaľovacím krémom, čakala som, že budeme po návrate do bungalova pekne spálení. Naša pokožka to ale zvládla. Naspäť do prístavu sme už ale išli loďkou, ktorá odtiaľto odchádza pravidelne o 15.00 a síce si pýtali za cestu 5$/osobu zjednali sme to na 3$.

Nás Vianočný obed

Na zdravie! 🙂

Zatiaľ opustené stĺpy…

Takto Honza chytá úpal 😀

A ja som ho u toho pristihla.

Vianočná pohoda trochu inak.

A nechýbal ani exotický sneh 🙂

HONZOV VIANOČNÝ ÚPAL

Naše Vianoce sme mali o 6 hodín skôr než mali u nás doma a tak sme si najskôr dali skype s naším domovom a potom sme sa vybrali na štedrovečernú večeru. Asi si viete predstaviť tú vianočnú atmosféru na ostrove pri 30°C. Verte či nie, snažili sme sa aspoň púšťať Vianočné koledy a pozreli sme si aj klasiku Sám doma. 🙂
Na večeru sme síce nemali Vianočné tradície, kapustnicu ani zemiakový šalát, ale mali sme aspoň tú rybku. Musím priznať, že sme to potom spestrili trochu koktailami, keď už mali tú happy hour. 😀 Sedeli sme v super podniku, kde bola živá kapela, ktorá hrala fakt dobré pesničky, len škoda, že nie tie vianočné. Večer sme zakončili na pláži, kde sme zvažovali ešte návštevu Vianočnej plážovej párty, ale boli sme príliš unavení a tak sme išli o polnoci spať.

Vianočná Happy Hour (1+1) x 3

A Vianočná večera, na ktorú sme čakali hodinu

Zobudila som sa o 3 ráno na to, že sa Honza vrátil z kúpelne a hovorí mi, že zvracal. Najskôr som si myslela, že len sranduje, ale rýchlo som pochopila, že to myslí vážne. Mal vysokú teplotu a celý sa triasol. Na izbe sme nemali vodu a síce sa mi vôbec nechcelo nechávať ho samého, musela som ísť hľadať obchod, kde by som o 3 ráno mohla kúpiť vodu. Vtedy som si najviac uvedomovala ten chýbajúci luxus mať pitnú vodu priamo z kohútika. Po návrate sme do rána robili zábaly studenou vodou až sa teplota trochu ukľudnila a o 5 sme šli spať.

Takže sa ukázalo, že náš dlhý pobyt na slnku si predsa len vyžiadal svoju daň. Ďeň po Vianociach nemohol Honza takmer vôbec nič dostať do žalúdka a tak som šla na raňajky aj obed sama. Na večeru sa už ku mne pripojil, ale iba ako pozorovateľ.
Druhý deň po Vianociach sa ma tak nejak zmocnila depresia a najradšej by som nás teleportovala domov. Tak nejak som zatúžila po typickej Vianočnej atmosfére alebo plážovej pohode. Asi to bolo tým, že sme druhý deň trávili na domčeku.

Honzíkova strava po Vianočnom úpale

PRESUN DO UBYTOVANIA NATURAL LOUNGE

Ďalší deň sa Honzíkov zdravotný stav zlepšil a rozhodli sme sa, že si pobyt na ostrove predĺžime o ďalšie 2 noci, veď času na cestovanie sme mali dosť. Akurát sme sa presunuli do lacnejšieho ubytovania – do hostela Natural Lounge, kam sme predtým chodili na raňajky. Cena bola 18$/ noc pre 2 osoby bez raňajok, kúpelňa bola síce spoločná, ale izba bola v pohode a wifi fungovala. 🙂

Čo nebolo úplne ideálne bol otvorený priestor pod strechou, takže všetky izby boli akoby prepojené a máte tým pádom nie len nulové súkromie, ale neskoro večer to môže robiť problémy so spánkom. Preto tento hostel vyhľadávajú hlavne mladí sólo cestovatelia. Našťastie my sme boli večer tak unavení, že sme okamžite zaspali a nezobudil nás ani hluk.

Hostel Natural Lounge

Ževraj to bol hrad 😀

PLÁŽ 4K BEACH

Tretí deň po Vianociach už bol Honza opäť úplne fit a tak sme sa vybrali preskúmať 4K beach, ktorá je možno 15-20 minút chôdze od Natural Lounge. Cestou sme si dohodli ešte celodenný šnorchlovací výlet okolo ostrova, aby sme videli aj iné pláže a svietielkujúci planktón. Na ostrove ponúkajú tieto výlety na každom rohu, ale na internete som našla najviac doporučovaný Adam´s adventure. Keď sme to tak spočítali bolo to celkom výhodné 25$ /osobu a tak sme si to rezervovali. Museli sme si kvôli tomu ale predĺžiť pobyt o ďalšiu, už naozaj poslednú noc.

Spaľujúca horúčava a každý deň krásne počasie.

Aj na ostrove majú treehouse 🙂

Tam v zátoke je 4K beach

Honzova ochrana pred ďalším úpalom

Pláž 4K beach bola veľmi pekná, ale pláž Long beach na druhej strane ostrova aj naďalej vyhrávala. Výhoda tejto pláže spočívala v tom, že tu neboli takmer žiadny turisti. Boli sme zvedaví, čo nás bude čakať zajtra na tom celodennom výlete. Z tohto dňa som si odniesla však iný zážitok – štípance!

Nápoveda: Tie bodky nie sú znamienka 😀

Áno, na ostrove Koh Rong sú piesočnaté blchy. A aj som o tom vedela, pretože som si to čítala na rôznych blogoch predtým, než sme tu išli, ale nejak som na mieste činu na to zabudla.
Došlo k tomu tak, že Honza sa už radšej po skúsenosti s úpalom zdržiaval hlavne v tieni, aby  si chránil hlavu a ja som sa chcela opaľovať. Mali sme iba jednu šatku a tak som mu ju ako gentleman nechala a sama som si ľahla na piesok. A tam si na mne tie blchy asi fakt pochutnali.

ADAM´S ADVENTURE

Tento jednodenný výlet bol zážitok, ktorý som spísala na niekoľko odstavcov a preto ho nájdete v osobitnom článku, ktorý čoskoro doplním.

ZHRNUTIE NA KONIEC 🙂

Pripravila som si tu ešte odpovede na tie najdôležitejšie otázky:

OPLATÍ SA TU ÍSŤ?

Za seba musím povedať, že jednoznačne áno! Ak váhate nad tým, či máte stráviť pár dní v Sihanoukville alebo na Koh Rong jednoznačne sadnite na loď. Long Beach na ostrove Koh Rong bola fakt asi najkrajšia pláž, akú sme kedy videli (na Malých Divách sme ešte neboli :)). Jej najväčšie čaro spočívalo v čistom piesku a v tom, že sme tam boli takmer sami. Predsa len masa turistov dodá miestu úplne inú atmosféru. Zatiaľ čo na tejto strane ostrova nie je takmer nikto, v okolí Koh Toch prístavu, kde sme bývali nemôžete čakať ľudoprázdno. Ale aj napriek tomu, že sme tu boli v hlavnej sezóne mi to prišlo v pohode.

JE TO VHODNÉ MIESTO PRE RODINU S DEŤMI?

Ostrov je ideálny hlavne pre mladých ľudí a všetko je tomu prispôsobené. Je tu široký výber barov, reštaurácii, organizujú sa tu pub crawls, párty na pláži a je tu kopec hostelov pre jednotlivcov. Videli sme tu, ale aj rodinky s deťmi. Takže vybere si tu naozaj každý. Pokiaľ však máte rodinu a chceli by ste kľud, tak buď môžete stráviť pobyt v inej časti ostrova alebo na susednom ostrove Koh Rong Samloem.

NA AKO DLHO SA TU OPLATÍ PRÍSŤ?

Za seba si myslím, že taký ideál sú 3 noci. Nám to bolo málo, hlavne preto, že sme dva dni pomaly nič nerobili, kvôli zdravotným problémom, ale inak by sme za tie 3 dni stihli asi všetko.

AKO JE TO S CENAMI NA OSTROVE?

Ceny za ubytovanie aj stravu sú tu samozrejme vyššie ako na pevnine. Nájdete tu ale slušné ubytovanie už o 8€/osobu a ceny jedla sa pohybovali väčšinou v rozsahu 4-8$ za porciu. Je tu zopár lokálnych podnikov, kde sa najete aj pod 3$. Na ostrove sú obľúbené tiež stánky, kde pripravujú smoothie nápoje za 1$ a môžete tu tiež kúpiť veľkú krabicu plnú nakrájaného ovocia za 2$.
Čo sa týka cien za lodný taxík, ktorý vás zavezie do iných častí ostrova, väčšinou to bolo 5$/osobu za jednu jazdu. Práve preto sme sa rozhodli radšej absolvovať celodenný výlet okolo ostrova v rámci Adam´s Adventure za 25$.

TIP!! Nekupujte si zakaždým pitnú vodu v obchode, ktorá stojí 0.70$ až 1, namiesto toho si prázdnu plastovú fľašu opakovane napĺňajte. Množstvo podnikov robí refill vody od 0.50$ za 1 liter. Budete tak menej znečisťovať prostredie a ešte aj ušetríte. 🙂

KOĽKO NÁS TO CELÉ STÁLO?

Vďaka aplikácii Spendee som si značila každý jeden výdaj a 7 dní na tomto ostrove aj vrátane cesty loďou nás stálo 204€/osobu.

Na dopravu som minula: 18€
Na ubytovanie: 76€
Na stravovanie: 84€
Na výlety: 24€

Ostrov Koh Rong bola rozprávka —> odchádzame poznávať skutočnú Kambodžu

Chcete byť informovaný o nových článkoch?