fbpx
Top
  >  ÁZIA   >  INDONÉZIA   >  GILI ISLANDS   >  Raj na zemi – ostrov Gili Meno

Počas našej návštevy korálového ostrova Gili Air sme nemohli vynechať ani jeho suseda – ostrovček Gili Meno, ktorý je známy pre korytnačiu farmu a krásne korály. Keďže sa tento ostrovček nachádza medzi ostrovami Gili Air a Gili Trawangan, mali sme to tam naozaj kúsok.
Ráno sme hneď po výborných raňajkách v našom ubytovaní Oceans 5 dive vyrazili do prístavu, ktorý máme vzdialený len pár krokov. Lístok  s public boat stojí 35 000 Rp /2.10 € na osobu a cesta trvá 20 minút. Po vylodení na ostrovčeku Gili Meno nám je oznámené, že loď odchádza naspäť na Gili Air o 16.15. Super! Máme celý deň.

ranajky

Raňajky v našom ubytovaní Oceans 5 Dive resort

lodka

Sedíme v public boat cestou na Gili Meno

Stačí pár krokov od lode a už sme prekvapení tým, koľko je tu málo ľudí. Samozrejme, je ešte len ráno, ale oproti Gili Air sa nám zdá byť Gili Meno úplne vyľudnený. Kráčame po cestičke popod stromy a občas narazíme na nejakú reštauráciu alebo turistu. Je tu krásny kľud a už len pri pohľade na pláž vidíme, že sa môžeme tešiť na nádherné šnorchlovanie. Azúrová farba vody žiari už na diaľku.
Za dnešný cieľ si dávame vidieť aspoň jednu korytnačku počas šnorchlovania vo vode. O ostrove Gili Meno sa hovorí, že tam zrána bývajú u brehov často. To ešte nevieme, akú snahu budeme musieť vynaložiť.

DCIM100GOPROG2081706.

Cestou ku korytnačej farme

plaz

Voda ako v bazéne a piesok ako rozsypaná hladká múka

DCIM100GOPROG2121716.

Gili Meno má tie najkrajšie pláže, aké sme v Indonézii videli

Na našom ubytovaní sme dostali mapku ostrova Gili Meno, podľa ktorej sme sa vydali smerom ku korytnačej farme. Tvoria ju asi tri malé bazéniky v ktorých plávajú desiatky korytnačiek rozdelených podľa veľkosti. Túto farmu založili miestny, aby ochránili korytnačie vajíčka pred predátormi. Takto sú malé korytnačky vypustené do mora, až potom čo sú vyvinuté a plné síl. Celá farmička funguje hlavne vďaka príspevkom od turistov, takže keď sa na Gili Meno dostanete môžete urobiť dobrý skutok a prispieť na záchranu korytnačiek.

My si nakoniec priamo na tejto farme požičiavame šnorchle, okuliare aj plutvy za 60 000 Rp /4.20 € na deň a vyberáme sa na pláž. Sme úplne očarení! Pláž na ostrovčeku Gili Meno je jednoducho úžasná. Okrem nás tu takmer nikto nie je, nohy sa nám zabárajú do bieleho piesku jemného ako múka a voda ako v bazéne nás priam volá, aby sme sa do nej potopili. Nádhera!

Na hodinu sme sa ponorili do vody aby sme objavili nejakú korytnačku, ale bohužial nemáme to šťastie. Presúvame sa teda po pláži smerom na západ. Slnko začína poriadne pripaľovať a do toho si musíme dávať ešte pozor kam stúpame, pretože pláž je plná korálov a mušlí. Musím uznať, že sme si tu nalovili poriadne kúsky suvenírov.

turtles

Korytnačie babies na korytnačej farme

DCIM101GOPROG2181750.

Povaľujúce sa korály a mušle

DCIM101GOPROG2201769.

Pokračujeme v našom “love na korytnačky”

DCIM101GOPROG2321782.

Šnorchlovanie je plné prekvapení

Ako sa sme sa blížili na západ, tak voda klesala a u brehov bol silný odliv. Na jednom mieste zastavujeme a zhadzujeme veci na pláži, pretože v dialke vidíme niekoľko lodí a turistov vo vode. Podľa mapky by sa mal na tom mieste nachádzať potopený vrak lode. Bohužiaľ na to, aby sme sa tam dostali musíme prejsť 100 metrov pozadu v plutvách, ktoré si nemôžeme dať dolu lebo sú všade korály a zároveň není voda dostatočne hlboká na to, aby sme sa ponorili. Prečo ideme pozadu? Ak ste niekedy skúšali kráčať vo vode v plutvách myslím, že chápete prečo.
Po pár pádoch sme to ale úspešne zvládli. podarilo sa nám vidieť morskú hviezdu, vyfotiť rybičky pozérky a oškrieť si nohy. Bohužiaľ korytnačky stále nikde.

Po návrate na pláž na nás doľahá únava. Rozhodneme sa byť chvíľu na súši a vyberáme sa podľa mapy k veľkému jazeru. Jazero už nie je jazerom, naopak je takmer úplne vysušené, tak sa tam dlho nezdržujeme.
Vyzerá to tak, že dnes obídeme celý ostrovček. Na severe si kupujeme veľkú chladenú vodu a pýtame sa miestneho, kde môžeme vidieť korytnačky. Radí nám nech ideme šnorchlovať pred “biely dom”.
Nakoniec sme zistili, že tzv. biely dom je Seri Resort nachádzajúci sa na východnej časti ostrova. Vypadá to tu krásne, tvoria ho malé biele bungalowi s presklenými stenami a je tu pomerne veľa turistov.

Odhodlane nasadzujeme posledný krát plutvy, šnorchel, okuliare a opäť kráčame pomerne veľký kus dozadu vo vode po kolená. Všetka tá drina sa nám ale vyplatila v momente, keď sme uvideli okolo nás preplávať prvú korytnačku a potom ďalšiu a ďalšiu. Celkovo tri! Jednoducho krásny pocit…

Na záver našeho výletu na tomto ostrovčeku len dodám, že Gili Meno je miesto ktoré by ste do konca vašeho života mali určite aspoň raz navštíviť, pretože naozaj stojí za to!

PRIKLADÁM EŠTE MNOU UPRAVENÝ PLÁNIK OSTROVA GILI MENO

gili-meno-map-jpg

Chcete tipy ako si našetriť na cesty pri bežnom plate? Ako výhodne precestovať celý svet?
Doporučujem vám knihu TRAVEL BIBLE (v českom jazyku). Sama som ju začala čítať s pochybnosťami, že je to len ďalšia kniha plná omáčok, ale naopak prekvapila ma reálnymi tipmi a širokým obsahom. Na stránke travelbible.cz nájdete aj odkaz, kde si môžete zadarmo stiahnuť ukážku knihy.

Upozornenie: Pokiaľ by ste si ju chceli dať poslať na Slovensko, tak je to možné iba s elektronickou podobou knihy, pričom musíte uviesť fiktívnu českú adresu.