fbpx
Top
  >  ÁZIA   >  Takmer 500 kilometrov na Laoských cestách

Pred vycestovaním bol pre nás Laos jednou veľkou neznámou, ale potom, čo sme tu dorazili 13. decembra, sme mali zdánlivo dosť času na preskúmanie tejto krajiny (nakoniec sa však ukázalo, že aj tých 10 dní bolo málo).
Už z predchádzajúceho cestovania po Bali či Thajsku sme vedeli, že ak chceme túto krajinu najlepšie spoznať musíme sadnúť na motorku. K tomu sa nám výborne hodilo mesto Thakhek, ktoré sa nachádza v južnej časti Laosu a je populárne práve tým, že tu štartuje tzv. The loop – 500 km okruh na motorkách.

Už samotná cesta do Laosu nasvedčovala tomu, že to bude poriadne dobrodružný zážitok a presne to sa potvrdilo. Článok o tom, ako sme tu išli a ako jednoducho sme získali víza nájdete TU —> //travelismus.com/ako-sme-sa-takmer-jednoducho-dostali-do-laosu/

IMG_1015 copy

Je 11 hodín ráno, keď autobus s pár pasažiermi, medzi ktorých patríme aj my, zastavuje na autobusovej stanici v meste Thakhek. Vyskakujeme na rozpálenú cestu a po minúte na slnku mám pocit, že zhorím. Neprispieva tomu ani fakt, že mám na sebe dlhé nohavice a tričko s polodlhým rukávom. Totálna horúčava!

Lúčime sa s našim novým kamarátom Douglesom, ktorý má pôvod vo Francúzsku, Austrálii aj Británii a zrazu nevieme kam sa máme vybrať. V Thakheku nemáme dohodnuté ani ubytovanie, ani požičovňu motoriek, ale rozhodli sme sa navštíviť turistické informačné centrum, kde si necháme poradiť, ktorá požičovňa je najvýhodnejšia.

Ešte sme ani nestihli zamávať a traja TUK TUKári sú hneď pri nás. Už strieľajú vysoké ceny za odvoz do centra, ktoré je iba 2 Km ďaleko. Nakoniec jedného ukecáme na 40 000 kip/4.60€ (čo je stále hrozne veľa) s tým, že nás odvezie iba k ATM, aby sme si vybrali peniaze, pretože okrem dolárov žiadne nemáme :D.
Ako vidíte, všetko sa dá riešiť za pochodu.

Miestne detičky veľmi radi pózujú do kamery. 🙂 toto sú inak ich školské uniformy – biela košeľa s nohavicami u chlapcov a so sukňou u dievčat

Akonáhle sme v centre hovoríme si, že to už zvládneme peši. Cestou zastavujeme v obchode s mobilami, aby sme si kúpili miestne SIM karty s internetom a boli sme hneď zachránení.
Ja som si zobrala balíček 1.5 GB internetu na týždeň za 30 000 kip/3.50€
Honzík si zobral balíček 5 GB internetu na mesiac za 70 000 kip/8.15€ -nuž zatiaľ potrebuje internet na prácu viac než ja. 🙂

Mesto Thakhek nás prekvapilo svojou rozmanitosťou. Ako si vykračujeme po ulici, prechádzame okolo stánkov a miestnych obchodíkov, medzi ktorými sa občas objaví presklenný kamenný obchod, ktorý sa tu až nehodí. Práve takto nás prekvapila aj hipsterská kaviareň Le Bleu café okolo ktorej sme náhodou mali cestu a neodolali sme. Super pocit na chvíľu si sadnúť, schladiť sa a zaplniť žalúdky.
Musím uznať že tu majú výbornú kávu, miestne pivo BeerLao vám donesú v kýbliku s ľadom a jedlo nám tiež chutilo. Ceny boli stále o niečo nižšie než u nás.

FullSizeRender (1)

Bola to láska na prvý dúšok – Beelao je výborné!

Po nekonečnom kráčaní na slnku, sme konečne dorazili k turistickému centru, kde na nás nemilo kričal prilepený papierik na dverách: “Som na obede o 13.00 budem naspäť.”
Zostávalo nám 10 minút času, tak sme si sadli na schody a čakali. Lenže podozrivo nikto nechodil ani po polhodine a tak sme si povedali, že kašleme na to a ideme rovno do nejakej požičovne. Na jednom blogu som sa dočítala o požičovni Wang wang, ktorá má vraj najnižšie ceny, tak sme sa vybrali tam. Ako inak peši 😀

P.S.: Ten nápis na dverách turistického centra je tam asi nonstop. Keď sme tu prišli o 3 dni neskôr v inom čase, nápis tam stále bol a turistické centrum bolo zatvorené 😀

FullSizeRender

Zbytočné čakanie pred turistickým centrom v meste Thakhek

POŽIČOVŇA WANG WANG

V požičovni nás privítal milý majiteľ a hneď nám ukázal motorky. Požičanie automatickej motorky bolo od 80 000 kip/9€ na deň, poloautomatické boli lacnejšie. Dali nám papierovú mapku na ktorej bolo základné vyznačenie okruhu a tiež miesta, ktoré boli po okolí.
Je super, že je tu možnosť odložiť si u nich veľké ruksaky. Už niekoľko ruksakov tam bolo nahádzaných na kope a síce sa nám veľmi nechcelo nechávať tu ruksak, inú možnosť sme nemali a pán nám s úsmevom hovorí, že nikdy nič nezmizlo. Ukľudnilo nás, keď ukázal na kameru. Zbalili sme si teda iba malý ruksak a pred štvrtou sme vyrazili z mesta. 🙂

the loop

Vyrazili sme za teplého a slnečného počasia.

1.DEŇ NA MOTORKE – 42 km

Z mesta Thakhek sme vyrazili pomerne neskoro, ale za nádherného počasia, za tepla a oblohy bez mráčika. Práve na začiatku okruhu je asi najviac zastávok – jaskyne a tiež jazierko, v ktorom je možné sa vykúpať. My sme tam boli už pred západom slnka, takže sme sa nekúpali, aby sme stihli doraziť do prvého ubytovania.

Stihli sme navštíviť takmer všetko, čo bolo vyznačené na mapke. Zaujmavá bola jaskyňa Xieng Liab, kde sme boli úplne sami a bolo to trochu strašidelné. Cestou k nej sme narazili na jednu miestnu školu alebo skôr triedu a boli sme sa tam pozrieť. Neposedné detičky rôzneho veku sedeli v malej miestnosti a ich učiteľka, milá staršia pani ich tam učila angličtinu. Zvedavo si nás obzerali a chichotali sa u toho.

Pri jaskyni Xieng Lab

V tejto triede drtí pani učiteľka deti rôzneho veku angličtinu – uvedomuje si, aké dôležité je ovládať jazyk. Keď som sa jej spýtala, kde sa naučila anglicky ona, odpovedala, že bola istý čas v USA.

V tomto jazierku sa môžete vykúpať. Na nás už bolo neskoro a tak sme si ho len obišli. Je tu niekoľko ohnísk a vyzerá to, že tu ľudia zvyknú stanovať 🙂

Voda v jazierku má pekne tyrkysovú farbu

Všade samá rovina a potom zrazu takáto hora – skvelé pre milovníkov horolezectva

Cesty boli ku večeru takmer prázdne

Odbočili sme tiež ku Green Climbing House, kde mal bývať náš kamoš Dougles, ktorého sme spoznali pri prechode cez hranice, ale bohužiaľ sa nám ho nepodarilo nájsť. Asi tam už zliezal nejaké skaly…
Keď to tak spätne zhodnotím, tak sa mi úsek cesty, ktorý sme prešli prvý deň páčil najviac. Všade bola úplna rovina, po okolí boli iba strmé kopce a cesta bola krásne široká.

Slnku tu ale zapadalo už o pol 6 a po zotmení začala na ceste pekná divočina. Do ulíc vyšlo množstvo hmyzu a keďže sme nemali prilby s ochraným sklom, tak nám neustále narážal do tváre, ale my do nich? Ja som bola ešte v pohode, pretože som sedela za Honzom, ale ten to komplet schytával a po zastavení mal na tvári 4 zalepené mušky :D.

Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa chceli čím skôr dostať k najbližšiemu ubytovaniu. Keď sme sa ale riadili podľa mapy, vôbec tam to ubytovanie nebolo. Iba tma. A tak sme to prechádzali po tme hore dole.
Už trochu končila sranda 😀 mali sme dosť a chceli sme do bezpečia. Nakoniec sme zastavili na kraji cesty pri miestnych, ktorý síce nevedeli anglicky, ale ukázali sme im polohu a názov ubytovania, tak jeden sadol na motorku a naviedol nás.

Naše ubytovanie Linsomphou Guesthouse nás na tú jednu noc stálo iba 50 000 kip/5.80€ pre 2 osoby! Privítal nás milý mladý chalan, ktorý síce nevedel anglicky, ale dal nám kľúče, ukázal izbu a to stačilo.

Takto vyzeralo naše ubytko na prvú noc – nie je to žadna sláva, ale bolo tam čisto a cena skoro zadarmo

2.DEŇ NA MOTORKE – 135 km

Ráno o 8 sme opäť vyrazili vpred, počasie sa bohužiaľ od predchádzajúceho dňa dosť zmenilo. Bolo pod mrakom a na motorke nám bolo pomerne chladno. Po raňajkách sme to prešli ku ThaLang village, kde bolo jazero v ktorom sa dá kúpať, ale počasie na kúpanie nebolo a tak sme pokračovali ďalej na sever do mestečka Laksao.
Okrem počasia sa zmenil aj terén – cestu tvorili viac menej samé kopce a zákruty, ale Honza bol z toho nadšený 😀 rovina bola nuda.

Vysušené stromy trčali z jazera všade, kam sme sa pohli

Občas sa nám naskytli aj takéto krásne výhľady na údolie

Počas okruhy sme prešli desiatky mostov

Príroda v Laose je krásna a neustále je na čo pozerať. Zároveň je treba dávať veľký pozor na cestu, pretože často nám ju skrížilo stádo kráv a nie raz cez ňu prebehlo aj prasa 😀 To sú tie situácie, kedy si chcete pretrieť oči, či dobre vidíte.
Cesty sú tiež na mnohých miestach pomerne rozbité, takže je treba sa vyhýbať jamám. Popravde cesty zostali pre mňa záhadou…Nechápem ako môže byť na krásnej upravenej ceste krátky úsek, kde je buď veľká jama, alebo chýbajúci asfalt. Prišlo mi, akoby to niekto krompáčom naschvál porozbíjal 😀 Je to možné? či sú moje úvahy úplne mimo?

Mne poloha spolujazdca veľmi vyhovovala. Keďže som nešoférovala, mohla som si viac všímať okolie a nad všetkým som uvažovala. Najviac ma fascinovali miestne drevené domčeky postavené na vysokých stlpoch. Zrejme, aby boli chránené pred vodou v období dažďov, alebo kvôli zveri?

Typické domy v Laose – drevené a postavené na vysokých stlpoch

Cesta ubiehala pomerne rýchlo, ale zažili sme nepríjemný moment, keď sme išli cez serpentíny, široko ďaleko nikto a náš benzín bol na nule. Zľahčovali sme situáciu a vtipkovali sme, ale nebolo nám všetko jedno. Ja som sa len modlila, nech sa pred nami čím skôr objaví nejaká dedinka, pretože inak by to bol celkom prúser. Alebo len ďalšie dobrodružstvo?
Našťastie sme boli ušetrení tejto lekcie a zvládli sme dojsť až do jednej maličkej dedinky, kde sme si kúpili benzín. Happyend!

Zaujímavá zastávka na pivko pri jednej domácej. Nerozumela anglicky, ale rukami nohami sme sa dorozumeli a ešte nám pripravila aj takéto kráľovské posedenie 🙂

Asi najzaujímavejšou zastávkou tohoto dňa boli Coolsprings, ktoré sú pred mestom Nahin. Boli sme tu opäť jediní turisti a hneď ako sme odparkovali motorku prišiel k nám hlúčik mladých chichotajúcich dievčat a chceli sa s nami fotiť. Teda, hlavne s Honzom 😀
Je tu malé priezračné jazierko so studenou vodou a v teplom počasí musí byť príjemné na schladenie. Nám bolo pomerne chladno, takže sme studenú vodu využili iba na chladenie piva, ale Honza sa nakoniec osmelil a trochu si zaplával.

Miestne dievčatá si fotenie užívali. Honza vlastne tiež 😀 Padlo niekoľko záberov, pretože fotka musela byť na každom mobile

Voda je tu tak priezračná, že bezproblémov dovidíte až na dno

Studená voda v jazierku nám dobre poslúžila na vychladenie pivka

V podstate je to taký prírodný bazén s dreveným zábradlím 🙂

Veľmi sa mu do vody nechcelo, ale nakoniec tam skočil 😀 ja som bola radšej iba divák

Našou cieľovou zastávkou tohoto dňa bolo mestečko Nahin a potom, čo sme tu dorazili sme spočítali, že sme za tento deň dali 135 km. Bývali sme tu v ubytovaní Sanhak Guesthouse za rovnakú cenu, ako predchádzajúcu noc – 50 000 kip/5.80€, ale dojem bol oveľa lepší. Však pozrite na fotky 🙂

TIP —> v mestečku Nahin nevynechajte miestne trhy. My sme si tam kúpili napríklad výborné mandarinky a sladký popcorn.

Toto ubytovanie bolo za rovnakú cenu, ako to čo sme mali prvú noc, ale izba bola oveľa väčšia a lepšie vybavená

Navyše tam mali takúto skvelú terasu, na ktorej sme si dali večeru aj raňajky

Výborné a výživné raňajky

3.DEŇ NA MOTORKE – 250 km

Pôvodne sme plánovali rozložiť si okruh na 4 pohodové dni, ale nakoniec sme zistili, že musíme byť 17. decembra na opačnej strane Laosu, pretože od 18-teho nám začínala dobrodružná Gibbon Experience a tú sme rozhodne nechceli zmeškať. Museli sme teda dupnúť na plyn 🙂

Ráno nás prekvapilo, že vonku fúkal neskutočne silný vietor. V podstate taká výchrica a trochu sme sa báli, čo za počasie prinesie, ale nakoniec sa to ukľudnilo a bolo pomerne slnečno. Dnešným cieľom bola hlavne známa jaskyňa Konglor Cave, ktorá sa nachádza pod horou a má dĺžku 7 km. Je to k nej 40 km zachádzka do vnútrozemia, ale stojí za návštevu!

Jaskyňa Konglor cave

Vstup do jaskyne Konglor Cave – na tých drevených lodičkách sa preplavíte 7 km pod horou

Po absolvovaní tohoto výletu, ktorý sme v zdraví prežili musím potvrdiť, že je to zážitok, pre ktorý sa vyplatí cestovať tých 40 km tam a naspäť! Pred vstupom do jaskyne som mala trochu strach, vedela som, že nás čaká 7 km plavby pod horou v úplnej tme a naším jediným svetlom budú čelové baterky.

Prekvapivo to ale nebolo vôbec tak strašidelné. Teda, keď si odmyslím všetky riziká, čo tam na nás číhali 😀
Asi mi pomohlo, že si k nám na uzučkú, dlhú loďku hneď na začiatku prisadlo miestne dievča asi s ročným dieťatkom. Ukľudnilo ma to z toho dôvodu, že si hovorím, keby to bolo riskatné nechodila by tu s ním (snáď).

Potešilo ma, že boli v jaskyni poriadne vysoké stropy a nemala som teda vôbec klaustrofobické pocity. Vzhľadom k tomu, že sme tu boli v období sucha stalo sa nám, že bola na niektorých úsekoch tak plytká voda, že sme prešli loďkou po dne a skúsený kormidelník našej lode nás musel potlačiť.

Selfie z loďky, tam vzadu je náš skúsený kormidelník

Po východe z jaskyne sme išli ešte chvíľu po rieke k jednému miestu, kde boli stánky a záchody. Tu sme mali asi 10 minút, podľa mňa zbytočnú pauzu. Mladé dievča s dieťatkom sa tu od nás odpojili. Asi túto jaskyňu využili iba na presun do druhej dedinky.
Vrátili sme sa rovnakou cestou naspäť, pričom ako to už býva, cesta tam nám trvala kratšie.

Koľko nás stál výlet do Konglor Cave? dokopy sme pre 2 osoby platili 185 000 kip/21.50€. Bola to najvyššia položka celého okruhu, ale stálo to za ten zážitok!
Platili sme parkovanie 5000 kip/0.60€, vstup do jaskyne 20 000 kip/2.30€ na osobu a za celú loďku si pýtali 120 000 kip/14€.

Čo sa vám môže zísť —> Pred vstupom do jaskyne sme od nich dostali záchranné vesty a čelové baterky. Ak sa rozhodnete pre návštevu, zoberte si teplejšie oblečenie, pretože v jaskyni je pomerne chladno a čo je dôležité, nechoďte tam v botaskách! Do lode sme v niektorých úsekoch nastupovali cez vodu. Takže ideálne sandále alebo žabky.

Vesta nasadená, sandále obuté, na sebe mám teplé oblečenie, čelové baterky v ruke a poslušne hlasím, že som pripravená nastúpiť na loďku 🙂

Po návšteve jaskyne Konglor Cave sme mali 4 hodiny na to, aby sme sa za vidna dostali do mesta Thakhek. Preto sme išli takmer bez prestávky a za celý tento deň sme nakoniec prešli 250 km. Keď sme to už nevedeli vydržať, dali sme si krátku pauzu, aby si oddýchli naše boľavé zadky, ale aj napriek tomu to bolo pre ne utrpenie.
Nakoniec sme o pol 4 dorazili do Thakheku. Dali sme si konečne teplú sprchu a užili si večer v tomto meste. Na druhý deň nás čakala dlhá cesta do Huay Xai, ale o tom až v ďalšom článku. 🙂

Typický most – cestou do Konglor cave sme ich prešli niekoľko

Prázdne koryto – v období dažďov ho zaplní voda a vznikne rieka

Dôležité informácie k okruhu na motorke:

POŽIČANIE MOTORKY A BENZÍN —> Ako som už spomínala vyššie v meste Thakhek je niekoľko požičovaní motoriek, ale požičovňa Wang wang by mala mať najlepšie ceny.
My sme mali plne automatickú motorku a požičali sme si ju na 3 dni s tým, že sme si priplatili aj za poistenie, aby sme v prípade krádeže, či inej škody neplatili šialené sumy. Celková cena aj s poistením bola 300 000 kip/35€ z toho poistenie 20 000 kip.
Cena benzínu sa tu pohybuje okolo 8000-9000 kip/0.90€ za 1 liter. Keď to všetko vydelíte dvomi nie je to zlá suma 🙂

TIP —-> Za požičanie motorky sa platí vopred, tak s tým počítajte a majte nachystanú hotovosť.  Ako zálohu za motorku im necháte váš pas.

Na stanici natankujú za vás, iba poviete koľko litrov benzínu potrebujete

UBYTOVANIE —> je super, že si nemusíte robiť starosti s ubytovaním, pretože nie je vôbec potrebné rezervovať ho vopred. Navyše sa jedná o guesthouses, ktoré ani nie sú na internete. Priemerná cena za noc pre 2 osoby je krásnych 50 000 kip/5.80€ :). Skoro zadarmo.
Nečakajte žiaden luxus, sú to len izby so základným vybavením, so sprchou bez teplej vody, ale boli krásne čisté.

STRAVOVANIE —> na Laose ma prekvapili ceny jedla. Potom, čo sme tu prišli rozmaznaní z Indonézie sme vedeli porovnať, že je to tu o niečo drahšie, ale pozor pivo bolo tak o polovicu lacnejšie 🙂
Cena za raňajky – 15 000 kip/1.70€
Cena za obed alebo večeru – 15-25 000 kip/2-3€ polievky boli lacnejšie
Cena za veľké pivo – 10 000 kip/1.16€

Náš typický obed v Laose s pitím zdarma

BEZPEČNOSŤ —> Už v požičovni sme boli upozornení na to, aby sme si na našom ubytovaní schovali motorku na bezpečné miesto a vždy ju pri odchode zamkli, nech sme boli kdekoľvek.
Čo sa týka ciest, doprava je úplne v pohode. Viac menej sme boli na cestách takmer sami, akurát cesta do Thakheku bola už viac frekventovaná. Pozor treba dávať hlavne na diery v cestách. Inak nám prišiel Laos bezpečný a ľudia milí. 🙂

DOROZUMIEVANIE S MIESTNYMI —> Tak to bol trvrdý oriešok! Asi ešte v žiadnej krajine sme nemali tak veľký problém s dorozumievaním. Ľudia mimo mestá nie len, že nevedia anglicky, neporadia vám ani keď im to ukážete na mape, pretože majú iné písmo. V ťažkých prípadoch sa nám osvedčil google translate 😀

AKO UŠETRIŤ —> Choďte na tento okruh s nejakým parťákom! S priateľom, kamoškou, sestrou alebo bratom – medze sa nekladú.
Tak ako všade aj tu platí, že cestovať v dvojici je lacnejšie. Všetky spoločné položky tak delíte dvomi. A navyše je to väčšia zábava 🙂

Koľko nás tento výlet stál?

Na evidovanie výdajov sme použili ako inak mobilnú aplikáciu Spendee, kde som značila komplet všetky výdaje, od kúpenia nanuku po platenie ubytovania. Ak ju ešte nemáte, určite si ju ZADARMO stiahnite. Na cestovanie je ako stvorená pretože tam môžete zadávať výdaje v kipoch a automaticky vám to prepočíta na eurá či iné peniaze. Plus budete mať prehľad za čo a kedy ste ste tie peniaze utratili.

Screenshot_2017-01-08-23-53-58

Nás tento okruh na necelé 4 dni pre 2 osoby stál 118€.

Keď sa pozerám spätne na tento náš výlet som veľmi rada, že sme do toho šli. Prechádzali sme cez dedinky a mestá, vďaka čomu sme mali možnosť nahliadnuť do bežného života obyvateľov. Bohužiaľ, nedalo sa prehliadnuť, že tu vládne chudoba. Stále väčšina ľudí žije v drevených chatkách s úplným minimom a živia sa poľnohospodárstvo. Detičky boli častokrát špinavé a bosé, ale aj napriek tomu vysmiate a šťastné.
Čo sa mi páčilo boli miestne školy, u ktorých väčšinu areálu tvorilo futbalové ihrisko, takže deti mali kopec priestoru na hry.

Čo som fakt nechápala boli turisti, ktorí tento okruh dávali na bicykloch. Stretli sme ich niekoľko a majú môj obdiv!  Musí to byť poriadna makačka cez tie niektoré kopce, čo tam sú, ale pre milovníkov bicyklovania to môže byť skvelý spôsob poznávania Laosu.

Na záver len dodám choďte do toho! Ideálne s parťákom s ktorým si to užijete 🙂